Vurdering av ZARAs nettside

 

Hei!

Da var det på tide med et nytt innlegg, og denne gangen skal jeg vurdere en nettbutikken Zara. Jeg pleier å handle på Zaras fysiske butikker i Oslo, noe som gjorde at jeg tenkte at det ville være en god ide å vurdere deres nettbutikk. Basert på Even Ødegårds artikkel om «Hvordan vurdere din nettbutikk», skal jeg basert på han og INEVOs ti vurderingskriterier, vurdere Zaras nettside, og hvem vet – kanskje jeg bytter ut fysisk handel med netthandel videre?

Zaras Logo

1. Førsteinntrykk

Som når vi møter en person for første gang, er førsteinntrykket man får veldig viktig. Er det rotete? Er dette noe(n) jeg stoler på? Har jeg kommet på riktig sted? Og mange andre vurderinger skjer i løpet av sekunder. Et godt førsteinntrykk er veldig viktig og kan være avgjørende for nye besøkende kunder.

Første som skjer som en ny besøkende – er at man oppgir hvilket land man handler i fra. Det er en stilig og veldig enkel nettside uten mye rot. Den store Zara logoen er veldig synlig og er øverst til venstre hvor man ofte kikker først på en side. Den er appellerende med stilige bilder av høy kvalitet og lett å navigere seg frem på når man først kommer inn. Skulle dog ønsket at man ikke trengte å bekrefte hvor man kommer fra med det første.

2. Synlighet

Synlighet går ut på i hvilken grad er nettsiden/butikken synlig når man søker på selve navnet i søkemotorer eller produktene de selger. Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) er dermed viktig, for hvis man ikke finner butikken ved verken å søke på den eller produktene de selger – så er det en dårlig butikk.


Zara er ingen liten butikk og har dermed en veldig god synlighet på både søkemotorer, sosiale medier og reklamer. Produktene deres dukker også opp i Google Shopping, noe som kan føre til økt organisk vekst.

3. Brukervennlighet

En nettside som er brukervennlig er en nettside som er lett å navigere seg gjennom, og at kjøpsprosessen er effektiv. Det er veldig viktig at målgruppen klarer å navigere seg gjennom nettsiden og foreta kjøp. Noe man også må tenke mye på i dag er også hvor brukervennlig nettsiden er på telefon og ikke bare på nett.

På telefon så synes jeg at nettsiden var lett å navigere meg igjennom, og det var ikke for mye å trykke på for å komme dit jeg ville. Mens på PC så var det mer kronglete synes jeg. En tanke er at hvis man er på PCen så har man kanskje mer tid og setter pris på en stilig nettside. Men jeg er ikke en av de.

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen deres er veldig god, de har alle betalingsløsninger som jeg forventer av enhver nettside jeg ønsker å kjøpe noe fra, men det finner man ikke ut av før man faktisk skal gjennomføre en handel. De har ikke logo av betalingsløsningene nederst på nettsiden noe veldig mange har. Jeg forstår at det sikkert ikke står helt i stil med nettsiden deres, og sikkert av andre grunner. Likevel så har man som forventning at de kan ta imot betaling fra de fleste leverandørene. Jeg savner dog at de opplyser om hvor rask frakten er og leveringsalternativer.

5. Teknologi/Hastighet

Personlig så synes jeg at hastigheten var rask både på telefon og på laptop. Men når jeg kjørte https://pagespeed.web.dev/ , fant jeg ut at det var rom for forbedringer. De har unødvendig og ubrukt kode på backend,  bruke nyere bildeformater og eliminere ressurser som blokkerer gjengivelse for å nevnte noe.  

6. Kundetilfredshet

Ulikt fra f.eks. Zalando som jeg også pleier å handle fra så viser ikke Zara sine kundeanmeldelser, og det med god grunn da de er helt forferdelige. Dette er nok tilbakemeldinger på både fysisk butikk og nettbutikk, men uansett så er det ikke mye å skryte av.

7. Trygghet

Når det kommer til netthandel, så er det svært viktig å fokusere på trygghet. Vi som forbrukere vil være trygge på at vi ikke blir lurt i form av at produktene ikke stemmer, kvaliteten ikke er som de har kommunisert, leveringstider overholdes og ikke minst at hele opplegget ikke er svindel. Det de har gjort bra er at de har mange artikler og tydelige artikler på hva retningslinjene deres er og hjelp til diverse. I tillegg har de et veldig sterkt merkevare som gjør det automatisk tryggere.

8. Kundekommunikasjon

De har god kundekommunikasjon og er på de fleste sosiale plattformene. De svarer mange av kundene deres og er veldig aktive.

9. Priser, utmerkelser og artikler

Lite info om dette men fant ingen info om priser for deres nettside.

10. Konsept og strategi

Zaras konsept og strategi går ut på å kunne tilby den nyeste moten til en overkommelig pris. De differensierer seg fra markedet ved å være svært effektive når det kommer til nye kolleksjoner og samtidig ikke altfor dyrt. Nettbutikken er vell gjennomført og jeg har ikke noe særlig  å utsette på dette punktet her.

Kilder:

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

https://www.zara.com/no/

https://www.facebook.com/Zara/

https://pagespeed.web.dev/report?url=https%3A%2F%2Fwww.zara.com%2Fno%2F

https://no.trustpilot.com/review/www.zara.com

Legg gjerne igjen en kommentar!

Takk for at du leste!

Alierajak
Alierajak
Artikler: 18

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *