Tiktok fikk meg til å impulsshoppe!

Hvordan sosiale medier kan endre kjøpsvanene våre

Et blogginnlegg skrevet av Alier Ajak

Jeg er og har aldri vært en storshopper verken fysisk i butikk eller på nett, men det ville vært en løgn å si at økt bruk av sosiale medier de siste årene ikke har økt min andel netthandel. Sosiale medier har ikke bare endret måten vi kommuniserer og samhandler oss mennesker i mellom, men har også endret våre shoppingvaner. Pandemien har også ført til at mange flere har tatt i bruk sosiale medier mer i 2021 enn før. Hele 71 prosent økning faktisk ifølge denne undersøkelsen utført av Sproutsocial.  I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg sist jeg ble påvirket til å utføre et kjøp på nett som følge av sosiale medier.

Illustrasjonsfoto hentet fra Pixabay.

I begynnelsen var det …

Det forrige kjøpet jeg gjorde som følge av SoMe var faktisk et betydelig innkjøp av treningsutstyr og kosttilskudd. Gjennom pandemien har jeg fått mer sansen for viktigheten av kropp og helse og hvordan vi tar best mulig vare på den. Gjennom spesielt TikTok har jeg fulgt mye med på atleter og andre «fitnessguruer», hva de spiser ila. En dag. Hvilke kosttilskudd de tar og hvordan de trener. Og det er ikke før nå når jeg reflekterer over det hvor mye tiktok faktisk har påvirket hvor mye jeg trener i dag og hva jeg får i meg av mat. Jeg innser også nå at jeg har faktisk ikke gjort særlig mye research på alle kosttilskuddene jeg kjøpte, annet at andre har sagt at de fungerer og hvordan det har påvirket dem positivt. At de selges i norske butikker, har også gjort meg mer optimistisk.

Etter hvert som jeg kom dypere inn i «fitnesstok», så begynte jeg å få annonser (merkelig nok), om kosttilskudd, treningsklær og apparater. Etter å ha ignorert det i en stund gikk jeg plutselig til innkjøp av en stor mengde til slutt da en nettside hadde alt jeg så etter på siden sin så jeg slapp å bestille fra flere forskjellige aktører. Faktorer som egeninteresse, annonser målrettet for meg, norske tilbydere, alt på en side og best av alt, kunne bestille rett fra telefonen fra det sosiale mediet gjorde så jeg gikk til innkjøp altså.

Hovedårsaker som jeg tror fører til økt salg for nettbutikkene:

1. Kunder kan kjøpe direkte fra sosiale medier da alle butikker omtrent er på sosiale medier og kan både markedsføre og selge produkter direkte fra deres side.

2. Kunder kan «enkelt» finne ut om produktet står til forventning ved å lese anmeldelser av andre som har kjøpt produktet før. SoMe blir derfor som en dokument som kan verifisere produkter og tjenester folk tilbyr.

3. Kunder og butikker kan begge være engasjert i en to-veis kommunikasjon og tråder. Nå kan man bygge relasjoner med merker ved å følge, tagge og engasjere seg med merkene.

4. Kundene kan bruke sosiale medier som kundeservice da merker blir mer og mer obs på hva deres omtale er på SoMe. Dette ser man særlig på plattformer som Twitter da tråder kan spre seg som ild i tørt gress da terskelen er svært lav for å dele en historie og for andre å videresende / dele den videre.

Har sosiale medier fått deg til å impulskjøpe noe du ikke egentlig behøvde eller ikke visste at du behøvde?

Kommenter gjerne din historie under!

Alierajak
Alierajak
Artikler: 18

2 kommentarer

  1. Hei Alier

    Du skriver godt, og jeg er fascinert over den beslutningsreisen som starter med uskyldig scrolling på tiktok. Jeg skulle derimot ønske at du forankret historien din litt mer i teorien, og disse fem punktene som pensum skisserer. Gleder meg til fortsettelsen 😀

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *