Hurtigrutens bærekraftstiltak og initiativ gjennom kommunikasjon- og markedsføringaktiviteter.

Hvordan sosiale medier kan endre kjøpsvanene våre

Et blogginnlegg skrevet av Alier Ajak

Virksomheten valgt for både blogginnlegget og eksamenen vi skal skrive i del 2 av dette kurset, er Hurtigruten. Nevnt virkshomhet er et norsk skipsselskap som skal tilby spektakulære naturopplevelser langs Norges kyst, samt. Arktis og Antarktis. Som Norges største og verdensledende i skipsfart av sin art – har de en historie som startet så langt tilbake som 1893. Forurensning fra cruise- og skipsnæringen skaper seriøs helse- og miljøskader ifølge Forbes. Hurtigruten selv har sagt at deres plan og mål er å operere helt utslippsfritt i fremtiden og tiltrekke seg kunder ved å være intuitive og tilby hybrid drevne skip med da nullutslipp.

I blogginnlegget her skal jeg skrive om i hvilken grad de har synliggjort deres bærekraftstiltak og initiativ gjennom kommunikasjon- og markedsføringsaktiviteter.

Hurtigruten

Deres nettside

Hvis vi først tar ut deres nettside som man kan gå ut ifra er deres primærkanal for å nå ut til kunder og annonseringer, da det er også her man ofte kan lese om et selskap i dybden og ikke minst bestille billetter.Når vi først kommer inn på nettsiden deres så kan man ikke se noe som tyder på bærekraft. Ikke en eneste artikkel, tekst eller noe som indikerer at de tilbyr bærekraftige reiser, eller ihvertfall prøver å tilby det.

Det er ikke før vi går inn og leser på deres «om oss» side vi finner noe om bærekraft. Her finner vi faktisk en del.

«Med FNs bærekraftsmål som rammeverk, fokuserer vi på innovasjon, teknologi og konkrete tiltak for å utforske på en så bærekraftig måte som mulig.»

Er deres ordvalg på siden om bærekraft og hvordan de skal integrere det i alle deler av deres drift. Noen ting de gjør er følgende:

  • bygger de aller første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskipene
  • er det første store reiseselskapet som har fjernet all bruk av engangsplast i hele flåten og på hotellene våre
  • investerer i å informere gjestene våre og skape ambassadører for hver destinasjon på hver sjøreise, gjennom å aktivt engasjere gjestene i kulturene vi besøker, økosystemene vi utforsker og konsekvensene av klimaendringene vi observerer

Dette er faktisk et veldig bra utgangspunkt og er mye mer enn mange andre i samme bransje gjør og har fått til. Hurtigruten har allerede hybriddrevne skip og har flere på vei. Litt scrolling og klikking førte til en rekke sider om hva de har gjort, gjør og skal gjøre for å legge igjen mer bærekraftige fotspor. De som er interesserte i dette vil finne det relativt raskt.

Kampanjer og sosiale medier

Etter litt søking har ikke Hurtigruten noen spesielle kampanjer ute å går, men de har satt opp en fond som heter “Hurtigruten Foundation” som skal i følge dem sikre at morgendagens gjester vil få de samme meningsfylte reiseopplevelsene som gjestene i dag. Hurtigruten Foundation blir finansiert gjennom aktiviteter ombord og donasjoner. Arbeidet er fokusert på tre områder: Å ta vare på verdens isbjørnbestand, kjempe mot marin forsøpling og plastforurensing, samt å gjennomføre lokale og globale prosjekter i områdene Hurtigruten utforsker.

Med Facebook og Instagram som valgte sosiale medieplattformer å sjekke ut, så er de synkroniserte så det er det samme som legges ut på begge. Likt som nettsiden deres så var det ikke bærekraft som var det første du møtte, men de legger ut jevnlige oppdatering på hvordan prosessen med å gå over til hybridskip er og etc.

Medieomtaler og oppssummering

Hurtigruten har som enhver stor virksomhet  mye omtale om seg, både positivt og negativt. De har hatt relativt god omtale gjennom årene, men kom i hardt vær i koronatidene. Dette påvirket selvfølgelig bærekraftsomdømmet deres, selv om det var håndteringen deres av smitte de gjorde dårlig. 

Ser vi det i sin helhet, så er Hurtigruten som de sier, intuitive og tenker bærekraftig i form av hva de kan gjøre direkte og indirekte for å gjøre deres drift og verden mer bærekraftig. Direkte tiltak som å fjerne engangsplast og gå over til hybriddrevne motorer er gode skritt mot nullutslipp.

Alierajak
Alierajak
Artikler: 18

2 kommentarer

  1. Hei Alier

    Dette var et veldig godt innlegg! Her undersøker du i dybden, og finner både gode og dårlig momenter ved Hurtigrutens kommunikasjon. Det er svært kritikkverdig at man ikke fremmer arbeidet man gjør med bærekraft, og det tilsier at du har mye stoff til eksamen! Fortsett det gode arbeidet 😀

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *