Refleksjoner av kurs 3 – E-varehandel

 

Hei!

INNLEDNING

I dette refleksjonnotatet skal jeg reflektere og skrive om min erfaring av del 3 av dette semesteret, ved digital markedsføring. Del 3 handler om E-varehandel, og vi hadde i oppgave å sette opp en nettbutikk og tilby en tjeneste eller selge et produkt. Det var en gruppeoppgave hvor vi endte opp med å være 3 personer, som ble til markedsføringsgruppen ABA Marketing. Vi kom frem til slutt frem til at vi skulle selge en tjeneste spesifikt rettet mot LinkedIn og nettverksbygging. Vi kom frem til tjenesten –  «LinkedIn Starterpack», som vi skulle selge til både studenter og andre aktive i næringslivet som enten var i startfasen og behøvde hjelp med å komme i gang, eller de allerede etablerte som ønsket å oppgradere sin profil.

Pinclipart.com

KONSEPT OG STARTFASEN

Jeg opplevde ikke startfasen som noe særlig enkel. Ettersom jeg jobber i en kreativ bransje utenom skolen og er glad i entreprenørskap, så får jeg ofte ideer jeg kunne tenke meg å gjennomføre. Den enkleste delen var tilsytelantende valg av gruppe da vi tre har gått sammen nå i 3,5 semester og kjenner hverandre godt og har skrevet noe sammen tidligere. Utover dette var det vanskelig å komme på produkter å selge, som var det første som slo meg. Etter å ha hørt tidligere klassers erfaringer med faget og hva de har gjort, så så jeg at produkter var det som gikk igjen. Det var få tjenester som ble solgt og det forstår jeg godt. Et produkt kan jeg se for meg er «lettere» å selge, da det kan være alt ifra t-skjorter, til kaffekrus eller Capser. Som person ønsker jeg ikke nødvendigvis å gjøre som alle andre, men jeg vil heller ikke være oppfinner av et nytt hjul. Så jeg tenkte på at vi kunne starte å selge noen produkter, men var ikke så veldig villig til å investere så mye i innkjøp av varelager eller materiale. Dette ble kommunisert og det virket som de andre også tenkte likt. Arvin nevnte dropshipping, som jeg synes også var en god idé. For da handler det om å finne en god leverandør av et produkt, mens vi står «kun» for markedsføringen. Etter å ha diskutert frem og tilbake så landet vi på at vi ikke ville gå for det. Så begynte vi å tenke annerledes. Jeg tenkte, hvorfor ikke selge en tjeneste, eller hjelpe noen med noe? Jeg husker i fotballdagene mine at hvis vi skulle tjene penger for klubben var det både gøyere og lettere å måke snø for noen enn å selge lodd. Jeg tenkte, hva er det jeg er god på? Jo det er å ta bilder, da jeg er fotograf og regissør utenom studie. Hva er Arvin god på? Jo han er flink teknisk og med markedsføring. Basit har jobbet mange år med salg og er helt knall på det. Dette førte videre til at vi kunne selge en tjeneste som gikk ut på markedsføring da vi hadde alle de nødvendige aspektene ved det. Jeg kan produsere innhold og være kreativ, Basit kan selge det inn og veilede samt. Arvin kunne det tekniske og markedsføringen. Vi synes markedsføring ble noe vagt, men jeg kom på ideen om å snevre det inn mot LinkedIn. Det passet svært bra for vi hadde nylig gått igjennom et kurs som omhandlet hvordan vi kunne best bruke LinkedIn for nettverksbygging. Navnet kom frem da vi pitchet det for venner og bekjente, at vi skulle tilby en slags «starterpack» – og slik ble «LinkedIn Starterpack» født, og ABA Marketing står for : Arvin, Basit og Alier Marketing.

PLANLEGGINGSFASEN

I planleggingsfasen av hvordan vi skulle selge denne tjenesten så startet det med hvilken plattform skulle vi bruke. Jeg har personlig laget en shopify nettbutikk tidligere som er oppe og går, samt. At det ble anbefalt som plattform for kurset – var det noe vi helt klart tenkte å gå for. Men etter noe diskutering og innspill fra de andre, så kom vi frem til at siden vi selger en tjeneste og ikke nødvendigvis produkter – så er ikke shopify nødvendigvis det beste. Jeg forklarte også at det er en del begrensninger ved å bruke shopify, så vi kunne ikke lage nettsiden nøyaktig som vi ønsket. Vi landet på å bygge nettsiden på WordPress, med Elementor. Denne prosessen gjorde at vi fikk mer frihet på hvordan vi bygde nettsiden, men det krevde også mye mer tid enn forventet. Vi ble dog svært fornøyde med resultatet. Vi ble enige om at det skulle være one-page nettside, som var stilig og lett å navigre seg gjennom. Jeg dro og tok et bilde av Barcode som vi satt i bakgrunnen, og alle fargene på siden var LinkedIn blått. Logo fikk vi fra en grafisk designer, og vi satte opp et kontaktskjema for kundene så de kunne fortelle hva de ønsket – også tok vi kontakt med dem. På denne måten kunne vi planlegge godt og håndtere logistikken på en effektiv måte

MARKEDSAKTIVITETER – MARKEDSFØRING – KUNDEGRUPPER

Så gikk prosessen over i hvilke markedsaktviteter, hva slags markedsføring vi skulle bedrive og hvem hovedsegmentet vårt var. . Ettersom vi selv er studenter og kjenner mange andre i vår posisjon som behøver en slik tjeneste vi tilbyr – var det naturlig at vi skulle gjøre mye på vår og andres campus. Vårt mål var at det skulle bli et rykte og ved hjelp av «jungeltelegrafen» at folk skulle høre og fortelle rundt om oss. Vi lagde dermed plakater med vår QR kode på, som ledet til nettsiden, og hengte det opp diverse steder. Videre skulle vi sette opp stands på skolene hvor vi kunne tilby og markedsføre tjenestene våre. Vi skulle også bygge en solid LinkedIn profil hvor vi skulle aktivt publisere innlegg og bygge følgerbase. Vi jobbet også aktivt for å se på muligheter for å bli først i rekka på Google når noen søkte om LinkedIn hjelp.

HVA SITTER JEG IGJEN MED OG HVA HAR JEG LÆRT

Når jeg ser tilbake på hvor vi startet og hvor langt vi har kommet i gang og har fått til, så er jeg veldig glad og stolt av gruppa. Det å jobbe i team har lært meg mye om toleranse, tålmodighet og det å lytte til andre. Jeg personlig liker å tro at mine ideer er veldig gode, men det var ikke alltid at de var best. Jeg er glad for at de andre i gruppa ikke var redde for å si ifra når de var uenige i noe eller hadde andre forslag. Dette gjorde at vi nettopp kom frem til den gode tjenesten. Jeg er veldig fornøyd med egen innsats og hva jeg har fått til å produsere av innhold for våre kunder samt. Teamet. Det tok sin tid å komme i gang, men når vi først kom igang var vi effektive. Det var stunder hvor det var frustrerende på grunn av jobb utenfor skolen, forelesninger og frister. Men det har vært utrolig læringsrikt.

Dette kurset har uten tvil vært krevende og har vært utfordrende. Likevel sitter jeg igjen med en god følelse etter endt eksamen. OKR er definitivt noe som har klistret seg i hjernen min og er noe jeg faktisk har iverksatt i et annet prosjekt jeg driver med.

Takk for at du leste! Legg gjerne igjen en kommentar.

Alierajak
Alierajak
Artikler: 18

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *